– Hver gjest skal dra hjem med et smil
Bak suksessen til fjordhotellene i Farsund og Flekkefjord står en lederduo med ulik bakgrunn, men en felles drivkraft. Sammen vil de skape helhetlige opplevelser som får gjestene til å komme tilbake – igjen og igjen.

Hotellsjef Therese Malmo og administrerende direktør Håkon-André Andersen er opptatt av at gjestene får gode opplevelser, både på hotellet og i området rundt.
FOTO: Sveinung W. Jensen, Muskat
Administrerende direktør Håkon-André Andersen og hotellsjef Therese Malmo styrer an utviklingen ved de Farsund Fjordhotell og Maritim Fjordhotell.
De siste årene har begge jobbet målrettet med å heve kvaliteten i alle ledd – fra senger og frokost til servicenivå og restaurantopplevelse.
Satset stort – og lykkes
– På Maritim har vi hatt et totalt løft både innvendig og utvendig, forteller Andersen.
Hotellet har satset mye på restauranten de siste årene. Ny hovmester og ny kjøkkensjef er kommet inn. Kundene skal tilbys et rustikt og friskt hotell, og mat av høy kvalitet.
– Det føler vi at vi har lykkes med. I dag har vi stadig flere arrangementer og ser at også lokalbefolkningen i stadig større grad bruker restauranten – noe som ofte er en utfordring for hoteller, sier Andersen.
I Farsund har innsatsen også gitt resultater:
– Vi har økt omsetningen med 30 prosent de siste årene. Det er viktig med en solid organisasjon som leverer på alle nivåer, sier Andersen.

Helhetlig opplevelse
For hotellopplevelsen handler om mye mer enn overnatting.
– Vi ønsker å skape en helhetlig opplevelse, fra du kommer inn døra til du sjekker ut. Vi jobber kontinuerlig med å overgå gjestenes forventninger. Hver gjest skal dra hjem med et smil, sier Andersen.
Noen detaljer er ekstra viktige:
– En god frokost og gode senger er avgjørende. Vi får veldig gode tilbakemeldinger på våre Jensen-senger. Og det lille ekstra teller – som en gratis kopp kaffe ved utsjekk, smiler han.
Turistverter i sørlandsidyll
For Malmo er det like viktig å selge opplevelsen av området som selve hotellet.
– Gjestene skal ikke bare være fornøyde med hotellet, men også sitte igjen med en fin opplevelse av Farsund og Flekkefjord. Vi må være gode turistverter. Jo mer vi formidler om området, desto større er sjansen for at gjestene kommer tilbake, sier hun.
Fra Flekkefjord er det kort vei til blant annet Hollenderbyen, Hidra og dresinsykling – opplevelser hotellet gjerne anbefaler gjestene. I Farsund anbefales gjerne strender, surfing og Lista fyr.
– Mange som reiser hit i jobbsammenheng, kommer gjerne tilbake med familien. Det er motiverende å se, sier Malmo.
En bransje som sitter i blodet
Hotellbransjen er ikke for alle – men for Malmo og Andersen er det en lidenskap.
– Noen er født med ski på beina. Jeg ble født i ei kjøkkentrapp, ler Malmo, som har vokst opp i restauranthus som foreldrene drev i Farsund.
Etter å ha jobber flere år på hoteller og restauranter i Bergen, tok hun en liten avstikker som tannlegeassistent – før hun ble «lurt» tilbake i bransjen.
– Nå er det helt umulig å forlate den. Det er menneskene, utviklingen og det hektiske tempoet – jeg elsker det, sier Malmo, som i 15 år var sjef på Rederiet Hotell i hjembyen.
– Spennende og utfordrende
Andersen har en bakgrunn fra dagligvare og sport, men fant etter hvert sin plass i hotellverdenen.
– Jeg har testet flere bransjer, og landet i hotellbransjen. Her handler det om å varte opp gjestene. Mange avdelinger skal spille sammen for at gjestene får en god totalopplevelse. Det er en utrolig spennende og utfordrende bransje, sier han.
En viktig suksessfaktor for de to hotellsjefene er det sterke teamet de har på begge steder. I høysesong er det rundt 40 ansatte ved hvert hotell.
– Housekeeping er en stor avdeling og ofte undervurdert. Vi setter søkelys på kvalitet fremfor hastverk – det er viktig for sluttresultatet, understreker Malmo.
Ser fremover
Med økende etterspørsel både fra forretningsreisende og turister, ser Andersen og Malmo lyst på fremtiden.
– Nordmenn har blitt mer bereiste og kvalitetsbevisste. Vi må derfor hele tiden utvikle oss og levere på et høyt nivå. Det er gøy å se at vi har en veldig god utvikling på begge hotellene, sier Andersen.
– Hva ønsker dere at gjestene skal sitte igjen med etter et opphold?
– Et smil, en følelse av at de ble tatt godt vare på – og et ønske om å komme tilbake, sier duoen samstemt.